Церковно-екологічні календарі

За три роки Інститут еколого-релігійних студій видав вже чимало настінних (формату А2)  церковно-екологічних календарів для всіх основних християнських конфесій. Вони об”єднують в собі визначні календарні дати християнських та екологічних свят.  Ідея створити такий комплексний календар зявилася ще у 2010 році і вона була зреалізована на першому сайті Інституту Екоголого-Релігійних студій. Але вперше опублікувати календар у друкованому вигляді вдалось лиш у 2018 році і з того часу видається щорічно.

Основною метою цього календаря є звернути увагу християн на екологічні памятні дати. З одного боку християни, які користуються церковним календарем, автоматично зможуть ознайомлюватись з екологічними святами, і навпаки, екологи, екологісти, люди доброї волі, які прагнуть зберегти природу, будуть в курсі римо-католицьких свят протягом року. Отже календар сприяє як розвитку екологічної свідомості, так і охороні природи, адже поглибленого вивчення й дослідження питань, що стосуються довкілля, необхідно орієнтуватися в екологічних датах та природоохоронних акціях. Отже, фактично, всі календарі мають одну важливу мету: сприяти формуванню Відповідальності за Боже створіння – природу.

Такий комплексний календар має ще одну перевагу: він замінює собою два календарі, а тому є економним як в економічному чи побутовому плані, так і в екологічному, бо потребує менших затрат паперу.

Він включає в себе всі церковні свята (відповідної конфесії, для якої виданий, чи-то праовсланвої, чи римо-католицької, чи греко-католицької), також вказані періои постів, одноденні пости і загальниці (суцільні седмиці, коли вірники звільнені від посту навіть в середу та пятницю!).

Настінні екокалендарі завжди оформлені зображеннями святих Церкви. Основною концепцією застосування цих зображень у дизайні є те, що це зораження святих, які мали особливе ставлення до Божого створіння – природи. Також зображення доповнює або якась влучна цитата / молитва, складена святим, що стосується Відповідального ставлення до створіння Божого – природи, або коротка інфомрація про нього, власне чому його (чи її) вважають святим Церкви.

У Церкві багато прикладів таких “екологічних” святих

Католицькі святі: 

Франциск Асизьский. Його вважають “патроном” екологів всього світу. Розуміючи природу як дзеркало Боже, розглядав усі сотворіння як «братів» і «сестер» та славив у своїй «Пісні до сонця» досконалість творіння.

Святий Модомнок, єпископ Оссорський. За переказами, коли Модомнок повернувся до Ірландії після свого навчання у преподобного святого Давида Валлійського, бджоли покинули Уельс, щоб піти за ним. За цією легендою вважається, що саме в ті часи бджоли з’явилися в Ірландії. Відтоді святий Модомнок вважається покровителем бджолярства в католицизмі.

Гільдегарда з Бінгену. Папа Венедикт XVI проголосив Учителем Церкви св. Гільдегарду з Бінгену, життя та діяльність якої були пронизані любов’ю до Божого створіння – природи. Урочисте проголошення відбулось в неділю, 7 жовтня під час молитви Ангел Господній.

Святий Хюберт – покровитель мисливців, лісівників.  Згідно з легендою, до його навернення (до істинної віри) він майже весь час проводив на полюванні, бо Губерт був фанатичним мисливцем, поки одного разу, в ранок Великої Страсної П’ятниці, коли він гнався за величезним оленем, той раптом обернувся, і Х’юберт побачив хрест між його рогами і почув голос, який закликав його звернутися до Бога. З цього часу Губерт відмовився від полювання і присягнувся охороняти тварин.

Антоній Падуанський. Благословенному Христу завгодно було показати велику святість вірного раба свого, святого Антонія, і те, з яким благоговінням навіть безрозсудні тварини слухали його проповідь і його святе вчення. Іншого разу на прикладі риб він присоромив безрозсудність невірних єретиків…     Ще відомо так зване «чудо про вола», це прадавнє передання, що дійшло в безлічі різних версій.

Святий Мартін Де Порес. Мартін народився 9 грудня 1569 р. в Лімі, столиці Перу. Був позашлюбною дитиною мулатки Анни Валаскес і іспанського дворянина Хуана де Порреса – надалі губернатора Панами. Хрещення прийняв в тій же церкві і в тій же самій купелі, в якій за сім років до того була хрещена свята Роза Лімська.

Своєю любов’ю він охоплював і людей, і тварин. У будинку своєї сестри він містив притулок для кішок і собак. Годував також голодних мишей. Легенда повідомляє, що в результаті в монастирі розплодилося дуже багато мишей, і настоятель став гірко дорікати за це брата Мартіна. Тоді Мартін покликав мишей в полі, і вони слухняно пішли за ним і більше в монастир не поверталися. Тому його прозвали жартома «адвокатом мишей».

Святий Егідій. Покровитель лісів. Як відлюдник, Егідій спочатку жив у хащах недалеко від гирла Рони і р. Гар, в області, яка називалась Септиманія (суч. Південна Франція). Історія, в якій розповідається, що він був сином короля Теодора та Пелагеї Афінських, ймовірно, вигадництво його ранніх агиографов, вона набуває широкого поширення починаючи з «Legenda Aurea».

Спочатку, як розповідається в «Золотий легенді», відлюдник жив поблизу Арля, але через деякий час він заглиблюється в глухі ліси неподалік від Німа, де в повній самоті він проводить багато років. Його єдиним компаньйоном була олениха, яка, згідно з деякими розповідями, ділилася з ним своїм молоком…

Марія Єгипетська. Попровителька тварин. Чи знаєте ви, що тварини і, взагалі, вся природа служать святим, виконуючи волю Божу? Лев, цар звірів, передніми лапами викопав яму, достатню для поховання тіла преподобної Марії Єгипетської.

Святий Гервей Плувьєнський. Хоча святого Гервея (пам’ять 17/30 червня), який жив в VI столітті, досі шанують по всій Бретані, достовірної інформації про нього мало. Перший докладний житіє цього подвижника було написано лише в пізньому середньовіччі. Але, крім цих пізньосередньовічний джерел, про святого угодника і його шанування в Бретані протягом багатьох століть свідчать численні бретонські перекази і фольклор. Про святого Гервей точно відомо, що з самого народження він був сліпим. Гервен багато років вів подвижницьке життя, навчав, проповідував, зцілював, здійснював численні чудеса. Всіма цими діяннями він здобув палку любов жителів Бретані. Святий славився і тим, що був близький з усіма живими істотами – як з тваринами, так і з рослинами. Розповідали, що дикі тварини – вовки та лисиці – були його друзями і служили йому. Так, подвижника у свій час всюди супроводжував ручної вовк.

 

Святі Православної Церкви. 

Cерафим Саровський. Серафим Саровський (1759 (1760)-1833 (у світі Прохор Сидоров Мошнин) – преподобний, старець-пустельник і затворник. Саме він, за переданням, годував із рук дикого ведмедя, довгі роки провів на самоті, серед глухого лісу, харчуючись тільки лісовою травою… Тварини без жодної боязні приходили до нього з лісової хащі.

 

Сергій Радонежський. Один з особливо шанованих російських святих Сергій Радонезький, що жив в епоху завоювання Русі татаро-монголами, приручав диких тварин (заснований ним монастир знаходився в оточенні лісів). Лагідність і доброта преподобного Сергія підкорили ведмедя, і він став приходити до нього. Згідно з однією з легенд, одного разу стався такий випадок. Сергій Радонезький годував ведмедя, коли побачив, як татари тягнуть на аркані дівчину. Він закричав їм, щоб вони залишили її, а потім шепнув щось ведмедю. Раптово татари побачили, як на них несеться величезний дикий звір. Вони кинули дівчину і в жаху втекли.

 

 

 

 

 

Особливим календарем в цьому плані можна вважати Церковно-Екологічний календар  Мукачівьскої Греко-Католицької єпархії. Він присвячений пам”яті єпископа МГКЄ Мілана (Шашіка), тому і в оформленні застосоване фото єпарха і також одна з найяскравіших його цитат стосовно бережливого ставлення до природи наших Карпат.

 

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

Scroll to Top
%d блогерам подобається це: